31.8.2012-31.3.2013 Syksy ja talvi

Syysloman jälkeen maltettiin viettää yksi viikonloppu kotona. Sitten alkoi taas polttelemaan, että jonnekin pitää päästä. Nummi-Pusulan Kultahiekka caravanissa oli 29.-31.9.2012 Ruska-treffit, eli eikun sinne. Karaokea molempina iltoina, hattu-teema, lauantaina sai laittaa omat eväänsä rosvopaisti-kuoppaan. Mukava viikonloppu, vaikka osan aikaa satoikin.

Parina seuraavana viikonloppuna oli menoja Helsingissä, eli parkkeerattiin Tessu kaappikaupan takaparkkikselle ja yövyttiin siinä.

Oulusta alkoi tulla viestejä nuoresta tunturihaukasta, joka vietti aikaa Ruskon kaatopaikalla. Kyseistä lintua ollaan yritetty tavoittaa jo muutama vuosi. Onhan Ouluun matkaa ja saman verran takaisinkin päin, mutta torstaina 25.10. lähdettiin iltapäivällä liikkeelle. Lähtiessä aurinko paistoi ja mittari näytti +3 astetta.

Jo Hartolan suuntaan käännyttäessä lämpötila putosi nollaan. Hartolassa käytiin haukkaamassa, mutta jostain syystä polttoaineen jakelussa oli ongelmia. Ei viitsitty pysähtyä heti uudestaan vaan jatkettiin matkaa.
Mämmensalmen levähdysalueella pysähdyttiin tavan mukaan laittamassa kahvit ja siinä satoi ensimmäiset lumihiutaleet. Tässä alettiin jo miettiä, että Pyhasalmen Vaskikellossa on yleensä ollut halvempaa naftaa, eikä sitten viitsitty pysähtyä tankkaamaan. Hiukan siinä huononevassa, kylmässä kelissä ehti tuntua pahalta, kun polttoaineen merkkivalo syttyi, eikä meillä vielä ole kokemusta, kuinka pitkään Tessu jaksaa tyhjällä mahalla. Mutta jaksoihan se...

Kärsämäellä oli jo tosi paha lumimyräkkä. Vauhti ei päätä huimannut, kun ajettiin joukon jatkona. Juuri ennen Liminkaa lumisade loppui. Saavuttiin Tupoksen ABC:n matkaparkkiin illalla yhdentoista jälkeen. Ihan hyvä leiripaikka: sähköllä 5€/yö. Ja ravintola auki ympäri vuorokauden. Kun saatiin Tessu parkkiin, käytiin syömässä lehtipihvit... Sehän on just sellasta sopivaa puolen yön ruokaa :)

Aamulla herättiin seitsemän jälkeen: kurkistus ikkunasta kertoi, että lunta oli tullut yön aikana. Muutama aste oli pakkasta ja kesän jälkeen tuntui aika vilpoisalta.

Yhdeksän jälkeen lähdettiin kohti Ruskon kaatopaikkaa, joka on bongari-ystävällinen paikka. Ollaan joskus aiemmin käyty siellä haarahaukkaa katsomassa. Kävin toimistossa ilmoittautumassa ja sitten ajettiin peremmälle. Totta, sinne saa lintuharrastajat ajaa autolla!
Etsittiin Tessulle hyvä paikka läheltä biojätekasoja. Yritettiin hetki tähystää ulkona, mutta kylmyys hiipi luihin ja ytimiin. Onneksi meillä oli kuumat kahvivedet ja paljon lämmintä vaatetta mukana.
Käytiin kävelemässä "Ruskotunturin" huipulla lenkki ja palattiin takaisin lämpimään Tessuun. Ilman sitä meiltä olisi jäänyt tunturihaukka löytämättä: jouduttiin odottamaan yli neljä tuntia ennen kuin se ilmestyi. Autossa oli mukava tähystää ja syödä eväitä ja kahvitella! Hiukan meitä kyllä pelotti, että biojätekasojen haju ei ikinä häviä Tessusta!

Kauan kaivattu suoritti vihdoin ohilennon ja aika pian sen jälkeen lähdettiinkin kohti etelää. Tiet oli paikoitellen aika huonossa kunnossa lumimyräkän jäljiltä ja matkanteko oli sen mukaista. Tessun alla on hyvät nastarenkaat, mutta esim yhden ulkomaan kilvissä olevan auton alla ilmeisesti ei ollut... Eikä kaikkien kotimaistenkaan; tämä eka myräkkähän taas ikäänkuin "yllätti autoilijat"

Pasilla riitti huumoria ajamiseen Vaajakoskelle asti. Siinä pysähdyttiin taas 5€ matkaparkkiin ABC:lle. Treffattiin vielä illalla yksi WP-kaveri paikallisessa kuppilassa. Yöksi jäätiin Vaajakoskelle ja lauantaina ajettiin siitä kotiin.
Aika pitkä reissu tunturihaukan takia: 1154km. Ajoaika 15h 50min. Keskinopeus 72km/h oli aika hyvä siihen nähden, että iso osa matkasta ajettiin lumimyräkässä ja/tai jääpolanteella.

Marraskuussa tuli taas Helsingin suunnassa menoja. Päätettiin tällä kertaa kokeilla Rastilan leirintäaluetta. Perjantaina 16.11. töiden jälkeen suunnattiin sinne. Kaupunkileirintäalueeksi yllättävän rauhallinen; tosin eipä siellä paljoa väkeä ollutkaan. Huoltorakennukset toimivat :)
Siitä oli näppärä lauantaina hurauttaa metrolla keskustaan, junalla Vermoon ja Vermosta sitten illalla kimppataksilla taas Hesaan. Illan myöhäisohjelmassa kaverin bändi Nro83 Bar Loosessa. Metrot saisi kyllä kulkea hiukan pidempään, että pääsisi takaisinkin helposti.
Sunnuntaina sitten leirin purku ja puolen tunnin ajomatka kotiin.

Tessu jäi sitten kotipihaan talveksi. Vaunu meillä oli muutaman talven Veljekset Hätin hallissa suojassa, eikä tarvinnut murehtia lunta katolla. Nyt me ajateltiin, että kun autossa on nastat alla, sillä tulisi ehkä lähdettyä liikkeelle, mutta vähiin on jäänyt. Kelit, työvuorot ja fiilikset ei vaan oikein ole kohdanneet.

Uudeksi vuodeksi 30.12.2012-1.1.2013 ajettiin kuitenkin Laakikseen. Otettiin paikka, jossa oli 10A sulake. Mulla oli joku aavistus jääkaapista, mutta leirin pystytyksen jälkeen lähdettiin grillikatokseen paistamaan makkaraa ja keittelemään Hehkua ja siitä muun porukan perään karaokeen ja jääkaapin lämpötilan seuraaminen jäi. Aamulla lämpötila oli +15 astetta, eli se niistä kylmäsavulohista ja muista herkuista. Pasi pääsi Harrin kyydillä kyläkauppaan täydentämään varastoja. Kahvimaitoa odotellessa mä onnistuin vedenkeittimellä poksauttamaan sulakkeen. 10A ei kestä telkkaria, lämmitystä ja vedenkeitintä samaan aikaan. Pkle!

Ulkona oli onneksi sopiva keli ruokien säilyttämiseen kylmälaukussa. Ja jääkaappikin alkoi toimia kaasulla. En tiedä, mikä siinä oli, sillä myöhemmin kotipihassa se kyllä kylmeni sähkölläkin?
Ihan uusi ilmiö tällä reissulla oli koivuista putoavat pienet jäähileet. Ihan kuin aina välillä joku olisi roiskaissut kattoon kourallisen pikkukuviä. Aika levotonta oli nukkuminen.

Tämän jälkeen Tessu onkin saanut huilata pihassa. Silloin tällöin Pasi on käynyt ajamassa sillä lenkin, ettei lihakset jumiudu ihan täysin.... Ja mä olen päässyt kolaamaan lumet sen paikalta. Tällaisena talvena on kyllä jatkuva stressi lumesta katolla. Niin ja kun me ollaan pidetty siinä +5 asteen peruslämpöä, sähkömittari on hypännyt kolmiloikkaa ja laskut on aika masentavia. Ensi talvena se viedään ainakin pahimmiksi talvikuukausiksi jonnekin suojaan.

Tuosta Tessun nimestä vielä sen verran, että se on ihan väkisillä väännetty. Edellinen auto oli maasturi-Hobby-yhdistelmään verrattuna niin naurettavan pienen näköinen, että siitä tuli samantien Töpö; sittemmin Töpis. Tessu kun on Dethleffs, mä pelkäsin, että eipä aikaakaan niin sitä kutsutaan Depikseksi. Masentava nimi! Niinpä omin lupineni ristin Tessun oikeastaan samantien, kun se tuli meille :)

Pasia alkoi pelottaa, että lumiesteistä huolimatta Tessun päälle putoaisi katolta lunta. Niinpä 10.3. järjestettiin autot pihassa uuteen järjestykseen, että saatiin Tessu turvaan.

Muutenkin tulevaan kauteen ja Euroopan reissuun liittyvät valmistelut on aloitettu. Autosta on tuotu kaikki petivehkeet ja astiat sisälle pestäväksi ja inventoitavaksi. Pasi väittää, ettei me tarvita paistinpannun lisäksi kahta isoa ja kahta pientä kattilaa, kun kaasulevyjäkin on vain 3.... Eli kaikki turha painolasti pois. Seuraava reissu tehdään pääsiäisenä!

15.-18.3.2013
Ennen pääsiäistä piti sitten kuitenkin lähteä reissuun. Yhdistettiin tunturipöllön etsiminen Pasin työasioihin ja huvitteluun.
Perjantaina 15.3. päästiin aika myöhään liikkeelle. Ehdittiin Härmän Kylpylän matkaparkkiin niin, että leirin pystyttämisen jälkeen saatiin just oluset ennen valomerkkiä.
Lauantaina ajeltiin Kauhavan ja Lapuan välimaastossa etsimässä tunturipöllöä, joka oli nähty viimeisen kerran edellisenä sunnuntaina. Eli myöhästyttiin!
Illalla Pasin yhtiökumppani liittyi meidän seuraan. Syötiin kylpylän ravintolassa. Illan päätti Cheekin keikka.
Sunnuntaina siirryttiin Kauhajoelle, jossa Pasilla ja Markulla oli työasioita maanantaina. Melkoisen ihmettelyn jälkeen päädyttiin ravintola Hollywoodin takapihalle. Sähköpaikka 7e/yö. Upeat revontulet!
Maanantaina pojat hoitivat "bisneksiä" ja mä järjestelin tavaroita Tessussa kotiin paluuta ajatellen. Kotimatkalla käytiin Jalasjärvellä Juustoportissa ostoksilla.

Pääsiäisenä meidät oli kutsuttu Raumalle isän ja Tuijan luokse syömään. Ajettiin lauantaina Säkylään Jarmon luokse ja siitä sitten sunnuntaina Raumalle. Tämä jäikin sitten viimeiseksi kerraksi, kun isä, pikkusisko ja minä tavattiin kaikki yhdessä :(
Sunnuntaina mietittiin, että jäädäänkö johonkin yöksi, mutta ajeltiin sitten kotiin. Jotenkin aina tekisi mieli "vielä yksi yö" olla jossakin...