Maanantai 29.4.2013 Krk

Viikko siitä, kun ajettiin Rostockissa laivasta ulos!

Puoli ysiltä noustiin kahville. Mittari näytti varjossa +18. Luvassa oli jopa 25 plussaa, eli avattiin Tessusta luukkuja jo valmiiksi ja mietittiin, mitkä verhot jätetään varjostamaan, ettei aurinko pääse porottamaan sisälle turhan lämpimästi! Vesipullo käden ulottuville! Nyt mä vasta oikein tajusin, että me ollaan täällä. Ei nyt ihan Välimeren rannalla palmujen alla, mutta Adrianmeri ja männyt ajaa saman asian! Toiveissa oli yhdistää etelänmatka ja mukava lomailu oman pyörillä kulkevan mökin kanssa. Tuntui niin hyvältä, että en osaa sanoin kuvailla :)

Talvilomahan multa loppui eiliseen. Foreca oli huomioinut asiat ja läväytti heti sääsivuja avatessa hillittömän isot ja värikkäät Hedelmätarha-mainokset päin mun näköä. Mutta ähä, ähä, Foreca; loma jatkuu vielä 4 viikkoa!

Aamulla leppoisaa oleilua [laiskottelua]. Käytiin hakemassa kaupasta täydennystä ja vietiin samalla roskia. Täällä on jätteiden lajittelu: muovi, lasi, bio, paperi ja sekajäte, mutta metallitölkeille ei ole omaa astiaansa.

Kauppareissun jälkeen uudet kahvit, kun vielä "tarkeni" juoda. Aamupalaksi oli Vaasan ruispaloja... Maistui muuten taivaalliselta, kun ollaan viikko pupennettu vaaleaa leipää ja sämpylää.

Klo 11 tarkeni jo vaihtaa caprit sortsihameeseen ja toppiin. Oli kiva istua oman katoksen alla seuraamassa leirintäalueen hyörinää. Ainakin 3 porukkaa kiersi karttojen kanssa; joko täällä oli suunnistuskisat tai sitten respassa ovat kyllästyneet paikanvaihtajiin ja käskivät käydä tutkimassa alueen etukäteen ;)

Kyllä on asioiden hoito nykyään helppoa: matkan valmisteluihin kuului muuttaa kaikki mahdolliset laskut e-laskuihin. Pitkänkin reissun aikana voi käydä verkkopankissa hyväksymässä tulleet laskut. Kunhan on nettiyhteys. Niin ja katetta tilillä ;)
Nythän meillä on vielä Jenni kotona hoitamassa mahdolliset postissa tulevat laskut, eli viidenkin viikon reissu on mahdollinen!

Tessun ja meren väliin tuli puolalainen porukka isolla Hymerillä. Mutta kyllä meillä vielä riittää merinäköalaa. Niiden vasemmalla puolella on vanha pariskunta, jota yritin vaivihkaa kuvata kännykällä. Järkkärin raks-raks on liian kova salakuvaamiseen. Kertakaikkisen suloista, kun on kaksi tuolia rinnakkain rantaan päin ja vain harmaat hiukset näkyvät tänne meidän suuntaan! Voi kun mekin saataisiin/pystyttäisiin vielä tuossa iässä reissaamaan yhdessä :)

Grillattiin ja syötiin. Mulla alkaa toinen käsivarsi punoittaa... Aurinkovoide on tietysti kotona; ollaan aika huonoja lotraamaan sen kanssa. Mä onnistun 98% varmuudella pyyhkäisemään sitä sormella silmään ja sitten silmä vuotaa eikä ole kivaa. Koitan siis ennemmin selvitä ilman....

Iltapäivällä lähdettiin kävelemään respan kautta sille tielle, jota tultiin. Pasista on tullut Google mapsin tehokäyttäjä ja olikin selvittänyt valmiiksi reitin kaupungille. Käytiin juomassa Lattet ja paikalliset Badel brandyt, jotka tarjoiltiin oudosti JÄILLÄ!!! Yksi annos Banana Splitiä tuolle herkkusuulle. Tottakai tarjoilijapoika sotki tilaukse, ja yritti tuoda kaksi jätskiannosta. Ei otettu toista vastaan. No, eihän me oltu tilattukaan, mutta tuli hiukan kiusallinen olo, kun niillä meni kallis annos hukkaan. Se maksoi 47kn eli yli 6€. Enemmän kuin ne lattet ja brandyt yhteensä!

Leirintäalueella ehdittiin vielä Bistroon, joka menee valitettavasti kiinni jo kuudelta. Siinä olisi kiva syödä illan hämärtyessä merta katsellen. Ollaan koko reissun ajan oltu tosi varovaisia, ettei vaan tilata vehnäolutta (ollaan kerran Porvoossa tilattu, kun sitä tarjoiltiin upeista jäädytetyistä tuopeista ja näyttivät herkullisilta. Multa jäi juomatta!) No, nyt mulle sitten kävi vahinko ja odotin hiukan tukka pystyssä, että mitä sieltä tulee. Yllättäen täkäläinen vehnäolut olikin hyvää. Ei niin vaaleaa kuin aiemmin kokeiltu. Etiketissä oli oikein piirrettynä ohjeet, miten ensin pitää kipata olutta hiukan tuoppiin, sitten pyöritellä loppua pullossa ja kipata tuoppiin.

Naapurit grillasivat melkein avotulella ja hiukan turhan lähellä Tessua. Laskin, monellako askeleella saan sammuttimen ja sammutuspeiton käsiini. Tulivat kyllä kohteliaasti vinkkaamaan, että kannattaa laittaa ikkuna kiinni, ettei käryt tule tänne.

Kemssareissun (Pasi lähti kaveriksi, kun matka on tosiaan aika pitkä. Onneksi tuossa säiliössä on vetokahva, ettei tarvii kantaa ylämäkeen) jälkeen alkoi tuntua, että jotain voisi vaikka syödä. Käytiin yläravintolassa pizzalla. Ihan kelvolliset :)
Hiippailtiin vielä illan hämyssä vanhaan kaupunkiin. Löydettiin aukio, jolla on web-kamera. Ja tupakkakauppa, josta sai mentholia :) Juotiin jotkut maustetut kahvit. Siinä oli nettiyhteyskin, mutta ei jaksettu jäädä norkoilemaan kuvan päivittymistä, että oltaisiin saatu "kuvakaappaus" kännykältä. Oltiin jo ennen klo 22 kämpillä. Lämpimään päivään verrattuna ilta tuntui kylmältä.
Mentiinkin unille jo hyvissä ajoin mukavan lomapäivän jälkeen :)

1. Minulle oli tullut aijemmin käsitys lomareisuilta Euroopasta ettei mistään saa ruisleipää. Olinkin väärässä. Ainakin Saksassa on runsaasti ruisleipää ja monenlaista, pääasiassa limppuja mutta ruis sämpylöitäkin on.Leipä ei ole niin hapanta kuin Suomen ruisleipä. En koskaan ole tykännyt Suomessa ruislimpuista mutta täällä Saksassa ne on hyviä, sanoisinko mailman parasta ruisleipää.:) No, Vaasan ruispalat ovat parempia. Ruisleipää saa Saksassa joka kaupasta. Nytkin minulla on pöydällä tuore ruislimppu. Esim. Saksan suurimmat ja molipuolisemmat(ainakin etelässä), hinnaltaan edullinen Kaufland-kaupassa, ruisleivän saa itse siivuttaa haluamansa paksuisia siivuja leikkuukonella. Kerran kaupan kassalla kun minulla oli aivan kuuma ruisleipä reikäpusissa, jonka olin itse laikannut ja pussittanut(tällä harvat leivät laitetaan tiiviseen pussiin), kassa neuvoi, että leipäpussi pitää kotona heti avata ettei leipä mene pilalle. :)

2. Saksassa käytiin ihan vain nopsaan yhdessä ruokakaupassa uteliaina pyörähtämässä. Ehkäpä paluumatkalla jopa ruokaostoksilla. Tuo ruisleipä-juttu olikin hyvä tietää. Oli vaikea löytää hyvällä päiväyksellä vaasalaisia mukaan.