Perjantai 10.5.2013 KRKA Nationalpark

Aamulla noustiin kahdeksalta valmistautumaan Krkan kansallispuistoon lähtöä varten. Pakattiin mukaan kiikarit, kamera, muutama objektiivi, suotimet, kaukosäädin, jalusta, vesipullo, videokamera ja vesipullo. Eli melkoiset kantamukset! Kämppärin omistajien pojalla on taksi ja saatiinkin kyyti Lozovacin sisäänkäynnin luokse!

Liput puistoon maksoivat 80kunaa/nokka eli noin 11€. Portilta oli kävelytie alas. Melkoisen epämiellyttävä kokemus kävellä pikkukivien peittämää reittiä. Sandaalit ei varmaan olleet paras kenkävalinta, mutta ei oltu otettu painavia vaelluskenkiä ollenkaan mukaan. Jalat joutui aika koville, kun joka askeleella piti jännittää. Matka oli ilmeisesti vain 800metriä, mutta tuntui paljon pidemmältä! Tuntui hyvältä päästä tasaiselle maalle!

Käytiin ravintolassa Pepsillä ja tasaamassa jalkojen tärinää ennen pitkospuille lähtöä. Kierrettiin kahden kilometrin pitkospuureitti. Alkumatkasta mentiin koko ajan hiljalleen alaspäin erikokoisia vesiputouksia ihastellen. Mä olin tehnyt taustatyön tutkimalla, mitä tarvitaan vesiputousten kuvaamiseen ja hankkinut harmaa- ja pyöröpolarisaatio-suotimet ja langattoman kaukolaukaisimen. Niin, Pasi sitten otti ne kuvat, jotka mun oli tarkoitus ottaa ;) No, pääasia, että muistikortilla on kuvia! Mä kuvasin videokameralla ja kännykällä.

Matkan varrella oli taukopaikka, jossa oli varsinainen markkinameininki. Isoja ryhmiä, myös koululaisia, oli paljon liikenteessä. Tähän näkyi hyvin yksi vesiputous ja käytettiinkin aika paljon aikaa kuvaamiseen. Ihan hyvä lepotauko, sillä sitten lähdettiin portaita pitkin ylöspäin. Puuh!

Itseasiassa kaikkein komein putous näkyi, kun päästiin melkein takaisin lähtöpisteeseen... Ei olis tarvinnut kovin pitkälle kävellä ;)

PASIN JÄRKKÄRILLÄ OTTAMAT KUVAT:

Käytiin ravintolassa syömässä wienershnitzelit. Ruoan jälkeen tarjoilija toi hiukan turhankin vikkelästi laskun; ihan kuin niillä olisi kiire saada aina asiakkaat ulos? Siinä oli ilmainen wi-fi ja mukavahan siinä olisi ollut hetki istua!

Lipun hintaan kuuluu bussikyyti ylös sisäänkäynnin luokse. Ylämäki pikkukivineen ei houkutellut; jäätiinkin odottamaan 20min välein kulkevaa bussia ja ajettiin sillä ylös. Ei viitsitty alkaa soitella taksia, vaan käveltiin 3km matka takaisin kämppärille. Ja hyvä niin, sillä nähtiin ja kuultiin mustapääsirkkuja. Lieköhän ihan maailmanpinna meille?
Mehiläissyöjiä oli myös liikkeellä, mutta eivät pysähtyneet mihinkään kuvattavaksi.

Oltiin klo 16 kämppärillä. Ei oltu viitsitty jättää kattoluukkuja auki, kun kelit voi muuttua aika nopeastikin. Tessussa oli "suloiset" +29 astetta. Huh! Hoidettiin huoltohommat; Pasi tuli henkiseksi tueksi kemssan tyhjennysreissulle. Kiukkuinen ampiainen ajoi mut sieltä ulos muutaman kerran. Sen jälkeen tuntuikin hyvältä käydä suihkussa. Lämmintä vettä riitti. Hiukan ahdas suihkun "eteistila" oli, mutta pääsin sisään ja uloskin!

Pitkän päivän jälkeen ei ajatus ruoanlaitosta houkuttanut. Ollaan seurattu, että kokki tulee hommiin illalla kuuden jälkeen ja virittää kunnon tulet. Päätettiin syödä "Marinan grillilautanen kahdelle", 120 kunaa. Oli ehdottomasti maukkain grillilautanen, mitä tässä maassa ollaan saatu!

Pasi yritti kuunnella vaivihkaa kännykästä Radio Novan lähetystä Suomi-Venäjä-pelistä. Isäntä viritti ihan pyytämättä televisiosta kanavan, josta peli tuli suorana ja Marina toi mulle Suomen lipun käteen. Jotkut aiemmat matkailijat ovat jättäneet sen muistoksi! No, nyt näillä on myös virallinen Leijonapaita, joka annettiin muistoksi :) Kyllä tällainen pieni maalaiskämppäri on tunnelmaltaan ihan erilainen kuin nuo isommat tehoalueet!

Suomi voitti jännän pelin lopulta 3-2! Lähdettiinkin sitten kämpille, että isäntäkin pääsisi nukkumaan. Tosin siihen jäi vielä joku pariskunta viinikannunsa ääreen surffaamaan tableteillaan.